تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی+ کاربرد ها

atoomwp_admi_wp
7 نوامبر, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی+ کاربرد ها

یکی از مسائل مهم در خرید عینک آفتابی، بحث درباره پلاریزه بودن آن است. در اینجا می‌خواهیم به تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی اشاره کرده و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. پس اگر قصد خرید عینک آفتابی دارید، در ادامه باعینک علی کشاورز همراه باشید.

هنگامی که خورشید در بالاترین نقطه شدت نورافشانی خود قرار دارد یا وقتی که در نزدیکی سطوحی مانند آب، شیشه یا برف هستید، شدت نور ورودی به چشم بسیار زیاد است. چرا که در این حالت علاوه بر نور مستقیم، نور بازتاب شده از سطوح مختلف نیز با هم ترکیب می‌شوند و تأثیر خیره کننده‌ای بر چشم ایجاد می‌کنند.

لنزهای پلاریزه با فناوری‌ای مجهز هستند که فیلترهای خاصی دارند و می‌توانند نور افقی که از اشیای مختلف محیط اطراف تولید می‌شود را جذب کنند و از تأثیرات منفی و مزاحم آنها بر چشم جلوگیری کنند. لنزهای پلاریزه می‌توانند بیش از ۹۹ درصد از تابش‌های خیره کننده‌ای که از موج تابش نور خورشید ایجاد می‌شوند را فیلتر کنند. عینک‌های آفتابی معمولاً امروزه از این فناوری بهره می‌برند. در مورد زیان ناشی از تابش‌های خیره کننده، باید به این نکته اشاره کنیم که این نوع اشعه بر توانایی بینایی شما تأثیر منفی دارد. اما متأسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند عینک آفتابی فقط یک وسیله تفریحی و تزئینی است و به آن به عنوان یک وسیلۀ پزشکی نگاه نمی‌کنند.

 عینک آفتابی پلاریزه

 .انواع پرتو های مضر|تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

پرتوهای فرابنفش (UV) از خورشید ساطع می‌شوند و به سه دسته تقسیم می‌شوند: UVA، UVB و UVC. پرتوهای UVA و UVB به سطح زمین می‌رسند، اما پرتوهای UVC توسط لایه اوزون جذب می‌شوند.

پرتوهای UVA می‌توانند به عمق بیشتری از پوست نفوذ کنند و باعث آسیب‌های طولانی‌مدت مانند پیری زودرس پوست و سرطان پوست شوند. پرتوهای UVB می‌توانند باعث سوختگی پوست شوند.

برای محافظت از چشمان و پوست در برابر پرتوهای UV، از عینک آفتابی با محافظت کامل در برابر اشعه UV، کلاه و لباس‌های محافظت‌کننده از پوست و پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج استفاده کنید

.تفاوت لنزهای یو وی و پلاریزه|تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

لنزهای محافظت کننده در برابر پرتوهای UV و لنزهای پلاریزه، هر دو برای محافظت از چشمان شما در برابر نور خورشید طراحی شده‌اند. اما این دو نوع لنز، مکانیزم‌های متفاوتی دارند.

لنزهای محافظت کننده در برابر پرتوهای UV، از چشمان شما در برابر اشعه ماورای بنفش (UV) محافظت می‌کنند. اشعه UV می‌تواند باعث آب‌مروارید، کاهش بینایی و حتی سرطان چشم شود. این نوع لنز، باید دارای فیلترهای UV باشند که حداقل 99 درصد از اشعه UV را مسدود کنند.

لنزهای پلاریزه، از چشمان شما در برابر تابش نور افقی محافظت می‌کنند. این نوع نور، معمولاً از سطوح صیقلی مانند آب، برف و جاده منعکس می‌شود و می‌تواند باعث خستگی چشم و کاهش دید شود. این نوع لنز، با استفاده از یک فیلتر خاص، نور افقی را مسدود می‌کند.

برای محافظت کامل از چشمان خود در برابر نور خورشید، بهتر است از عینک آفتابی با محافظت کامل در برابر پرتوهای UV و پلاریزه استفاده کنید.

.مزایای عینک پلاریزه|تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

داشتن عینک پلاریزه مزایای قابل توجهی دارد که در این بخش قصد داریم به بررسی این مزایا بپردازیم و همچنین تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی را به شما نشان دهیم. این به شما کمک می‌کند تا به طور دقیق بفهمید که عینک پلاریزه‌ای که روی چشمانتان قرار دارد، چه خصوصیاتی دارد.

1.کمک به تقویت بینایی |تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

لنزهای پلاریزه با کاهش شدت نور مستقیم خورشید، چشم را در فعالیت‌های روزانه راحت‌تر می‌کنند. حتی در محیط‌هایی که نور فراوانی دارند، این لنزها با تنظیم شدت نور، امکان مشاهده رنگ‌های اصلی اشیا را فراهم می‌کنند. این امکان به دلیل این است که لنزهای پلاریزه فقط پرتوهای مستقیم نور را می‌گیرند و نورهای افقی را جذب می‌کنند. پس با استفاده از این لنزها، شما می‌توانید در محیط‌های پرنور نیز راحت‌تر ببینید.

2. ارتقا کیفیت و تفکیک رنگ بینایی |تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

عینک‌های پلاریزه به شما امکان می‌دهند تا با وضوح رنگی بیشتری ببینید و کنتراست رنگ‌ها را بهتر تجربه کنید. استفاده از این عینک‌ها می‌تواند بینایی شما را بهبود بخشد. همچنین، این عینک‌ها می‌توانند سردردهای ناشی از خستگی چشم را کاهش دهند. پس با استفاده از عینک‌های پلاریزه، شما می‌توانید تجربه بینایی بهتری داشته باشید و از سردردهای ناشی از خستگی چشم جلوگیری کنید.

3.کاهش عوارض پرتوهای UVA و UVB |تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

استفاده از لنزهای پلاریزه می‌تواند به حفاظت چشم در برابر خطرات ناشی از پرتوهای UVA و UVB کمک کند. این لنزها این پرتوها را فیلتر می‌کنند و به کاهش خطرات برای چشم و ماهیچه‌های اطراف آن کمک می‌کنند. علاوه بر این، لنزهای پلاریزه قادر به جذب پرتوهای HEV هستند. این پرتوها می‌توانند به چشم آسیب برسانند. پس استفاده از این لنزها می‌تواند به حفاظت چشم کمک کند.

4. مشاهده بهتر سطح آب|تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

هنگامی که در حال انجام فعالیت‌های آبی هستید، استفاده از لنز برای فیلتر کردن نور می‌تواند مشاهده سطح آب را برای شما آسان‌تر کند. این امر به دلیل این است که بازتاب‌های نوری به چشم شما وارد نمی‌شوند و به شما امکان می‌دهد تا در حین شنا، متوجه محیط اطراف خود شوید.

5.کاهش فشار بر چشم و عضلات پیرامون چشم|تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

با استفاده از عینک‌های پلاریزه، می‌توانید مقدار زیادی از پرتوهای خیره‌کننده‌ای که به چشم وارد می‌شوند را کاهش دهید. این کاهش می‌تواند از سردردهای ناشی از انقباض عضلات اطراف چشم، بینی و گونه‌ها جلوگیری کند. افزایش فشار بر چشم می‌تواند منجر به قرمزی و تحریک عضلات اطراف چشم شود. لنزهای پلاریزه می‌توانند فشار وارد بر چشم را کاهش دهند و به چشم اجازه دهند که به طور مؤثر فعالیت کند.

6.حفظ کارایی حتی در سایه|تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

اگر از عینک‌های آفتابی معمولی در سایه استفاده نکنید، تأثیر پرتو فرابنفش بر چشم افزایش می‌یابد. اما وقتی از لنز پلاریزه استفاده می‌کنید، می‌توانید عینک آفتابی خود را بدون نگرانی بر روی چشم نگه دارید.

7.کارایی بالا تر در فصل زمستان|تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

نه تنها ورزشکاران ورزش‌های زمستانی، بلکه هر کسی که در فصل زمستان در فضای باز فعالیت می‌کند، می‌تواند با استفاده از فناوری پلاریزاسیون، تا ۸۰ درصد از پرتوهای UVA و UVB را از بین ببرد. عینک‌های پلاریزه کمک می‌کنند تا درخشش و تابش پرتوهای مضر خورشید به چشم کاهش یابد و همچنین به افزایش وضوح بینایی کمک می‌کنند.

8.مفید بودن برای همه افراد|تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی

همه افراد به یک اندازه در برابر پرتوهای UVA، UVB و HEV آسیب نمی‌بینند، اما استفاده از عینک پلاریزه می‌تواند در کاهش خطر سرطان پوست و افزایش عملکرد چشم برای همه مفید باشد. بنابراین، اگر از لنزهای پلاریزه استاندارد استفاده می‌کنید، نیازی به نگرانی از روزهای آفتابی نیست.

9. داشتن تنوع رنگی زیبا|تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولیتفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی+ کاربرد ها

تفاوت‌های رنگی با لنزهای پلاریزه در شرایط متفاوت نوری متفاوت هستند. به عنوان مثال، لنزهای خاکستری با کاهش تفاوت رنگ به بهبود دید کمک می‌کنند و لنزهای رنگ گل رُز در شرایط نوری متنوع، تمرکز و تفاوت رنگ را افزایش می‌دهند. لنز زرد برای حذف امواج طیف نور آبی و جلوگیری از خستگی و سردرد استفاده می‌شود. لنزهای خاکستری در تمامی طول موج‌ها، از فیلتراسیون مساوی برخوردارند. بنابراین یکی از متداول‌ترین لنزها به شمار می‌روند و در شرایط شدت نور و یا زمانی که هوا کمی ابری است، موثر هستند. هنگامی که در شرایطی قرار دارید که تابش شدید و درخشان است، لنز سبز رنگ می‌تواند سطح فیلتر بسیار خوبی را فراهم کند.

  • عیب های عینک پلاریزه|تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی
  • استفاده از لنزهای پلاریزه ممکن است باعث سختی در دیدن صفحه‌های LCD شود.
  • عینک‌های پلاریزه ممکن است تشخیص رنگ‌های سفید را کمی دشوار کنند.
  • عینک‌های پلاریزه ممکن است قیمت بالایی داشته باشند.

کلام آخر

در این مقاله به تفاوت عینک آفتابی پلاریزه با معمولی پرداختیم و فهمیدیم که لنزهای پلاریزه مزایای فراوانی دارند، از جمله حفاظت چشم در برابر پرتوهای UVA و UVB، بهبود وضوح رنگ و کنتراست، و کاهش سردردهای ناشی از خستگی چشم. این لنزها همچنین می‌توانند در محیط‌های پرنور کمک کنند تا چشم با راحتی بیشتری فعالیت کند. با این حال، لنزهای پلاریزه نیز مشکلات خود را دارند. ممکن است باعث سختی در دیدن صفحه‌های LCD شوند، تشخیص رنگ‌های سفید را کمی دشوار کنند و همچنین قیمت بالایی داشته باشند. بنابراین، در هنگام انتخاب عینک پلاریزه، این نکات را در نظر بگیرید.

سوالات متداول

1. آیا عینک آفتابی پلاریزه، دید را کاهش می‌دهد؟

خیر، عینک آفتابی پلاریزه، دید را کاهش نمی‌دهد. بلکه، دید را بهبود می‌بخشد. عینک آفتابی پلاریزه، نور افقی را که می‌تواند باعث خستگی چشم و کاهش دید شود، مسدود می‌کند

2. آیا عینک آفتابی با محافظت کامل در برابر پرتوهای UV، پلاریزه نیز هست؟

خیر، اینطور نیست. عینک آفتابی با محافظت کامل در برابر پرتوهای UV، فقط از چشمان شما در برابر اشعه UV محافظت می‌کند. اما عینک آفتابی پلاریزه، علاوه بر محافظت در برابر اشعه UV، از چشمان شما در برابر تابش نور افقی نیز محافظت می‌کند.

3. تفاوت بین لنزهای محافظت کننده در برابر پرتوهای UV و لنزهای پلاریزه چیست؟

لنزهای محافظت کننده در برابر پرتوهای UV از چشمان شما در برابر اشعه ماورای بنفش (UV) محافظت می‌کنند. اشعه UV می‌تواند باعث آب‌مروارید، کاهش بینایی و حتی سرطان چشم شود. لنزهای پلاریزه، از چشمان شما در برابر تابش نور افقی محافظت می‌کنند. این نوع نور، معمولاً از سطوح صیقلی مانند آب، برف و جاده منعکس می‌شود و می‌تواند باعث خستگی چشم و کاهش دید شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.