انواع عینک آفتابی متناسب با فرم صورت+معرفی6 نوع

atoomwp_admi_wp
11 دسامبر, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
انواع عینک آفتابی متناسب با فرم صورت

عینک آفتابی از سال‌ها پیش تاکنون جزء اکسسوری‌های مورد استفاده بسیاری از آقایان و خانم‌ها در تمام سنین بوده است. گرچه در گذشته فواید این اکسسوری برای همه آشکار نبود و عمدتاً برای زیبایی استفاده می‌شد، اما امروزه هر فردی برای محافظت از چشمان خود در برابر نور خورشید و اشعه مضر UV از عینک دودی استفاده می‌کند.

انواع عینک آفتابی متنوعی موجود است و هر ساله مدل‌های جدیدی از برندهای برجسته جهانی به بازار عرضه می‌شوند. می‌توان به برندهایی مانند پرادا (Prada)، ورساچه (Versace)، بربری (Burberry)، بولگاری (Bvlgari)، جین‌وست (Jeanswest)، دیور (Dior)، دولچه اند گابانا (Dolce and Gabbana)، گوچی (Gucci)، ولنتینو (Valentino)، ری‌بن (Ray-Ban)، تام فورد (Tom Ford)و پلیس (Police)  اشاره نمود.در ادامه با عینک علی کشاورز همراه باشید.

تاریخچه عینک آفتابی

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که تولید اولین عینک آفتابی به دوران چین و روم باستان برمی‌گردد. در آن دوران، پادشاهان امپراطوری رم بازی‌ها و جنگ‌های گلادیاتورها را از پشت الماس‌های صیقلی تماشا می‌کردند تا نور خورشید چشمانشان را اذیت نکند.

در قرن ۱۲ میلادی، چینی‌ها از عینک دودی استفاده می‌کردند. عدسی صاف این عینک‌های آفتابی قدیمی را از کوارتز یا دُر کوهی خاکستری رنگ ساخته بودند. با این حال، این مدل عینک‌های آفتابی قدرت محافظت از چشم در برابر اشعه مضر خورشید، مانند اشعه UV را نداشتند، اما از چشم‌ها در برابر تابش درخشان خورشید محافظت می‌کردند.

بر اساس شواهد تاریخی که وجود دارد، نشان می دهد که قاضی‌ها در چین، از این مدل عینک‌های آفتابی در دادگاه استفاده می‌کردند تا هنگام بازجویی کسی آنهارا شناسایی نکند. همچنین امروزه، بسیاری از افراد مشهور از عینک دودی برای پنهان شدن استفاده می‌کنند.

اگرچه در گذشته فواید عینک دودی و محافظت از چشم در برابر اشعه‌های مضر مطرح نبود، اما بسیاری از مردم از عینک دودی برای محافظت چشم در برابر نور خورشید استفاده می‌کردند. به همین خاطر، عینک آفتابی برند رِی‌بَن در جنگ جهانی دوم، مدل عینک خلبانی (aviator) را طراحی و تولید کرد که در سال ۱۹۳۷ علاوه بر خلبانان، تعداد زیادی از از افراد معروف هم از آن بهره‌مند ‌شدند.

اولین عینک آفتابی توسط ناصر‌الدین شاه قاجار طی سفرهایش به اروپا، وارد ایران شد. همچنین در دوره پهلوی بسیاری از مردم، به‌خصوص اشخاص معروف و سرشناس از این اکسسوری محبوب بهره‌مند می‌شدند و استایل خود را شکیل‌تر می‌کردند.

خصوصیات یک عینک آفتابی استاندارد

بعضی از افراد فکر می‌کنند که اگر نور خورشید چشم‌شان را اذیت نمی‌کند، نیازی به استفاده از عینکدودی نیست. اما مهم است بدانید که خورشید اشعه‌‌ی مضری به نام UV دارد که می‌تواند به چشم‌تان آسیب جدی وارد کند. حتی اگر آسمان ابری باشد و نور خورشید کمتر باشد، همچنان توصیه می‌کنیم که از عینک آفتابی استفاده کنید. عینک دودی که استاندارد باشد از چشم‌های ما در برابر اشعه UV حفاظت می‌کند

اشعه های فرابنفش یا UV  طول موجی در محدوده ده تا چهار صد نانومتر دارند که از پرتو ایکس بلندتر است. به همین دلیل انرژی اشعه فرابنفش از پرتو ایکس کمتر و از نور مرئی بیشتراست. این امواج ۱۰% از نور خورشید را در بر می‌گیرد.

اشعه‌های مضر خورشید در بازه زمانی ۱۰ صبح تا ۲ ظهر شدیدتر می‌شوند و ممکن است به چشم شما آسیب برسانند. علاوه بر نور مستقیم، انعکاس نور خورشید از برف، آب و شن و ماسه نیز مضر است و باید از عینک دودی نیز استفاده کنید.

تنها راه حل شناخته شده برای محافظت از چشم در برابر اشعه مضر خورشید، استفاده از عینک دودی است. بسیاری از لنز‌های طبی از چشم محافظت می‌کنند، با این حال برای اطمینان بیشتر بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنید.

یک عینک آفتابی باید مانع %۹۹ تا ۱۰۰% از ورود اشعه های فرابنفش به چشم ما شود. همچنین محافظ UV عینک آفتابی باید ۴۰۰ باشد تا از  هرگونه برخورد اشعه های مضر خورشید به چشم ما جلوگیری کند. از این رو توصیه می‌کنیم پیش از خرید، استاندارد عینک دودی را بررسی کنید.

انواع عینک آفتابی

عینک آفتابی فقط برای محافظت از چشم طراحی نشده است. یک عینک دودی زیبا می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر چهره شما داشته باشد، زیرا این اکسسوری مانند امضایی بر سبک شما است. طراحان برندهای برجسته جهانی هر ساله مدل‌های جدیدی از عینک‌های آفتابی را به بازار عرضه می‌کنند، بنابراین کاملا طبیعی است که در این دنیای پر از تنوع مدل‌های عینک آفتابی، کمی گیج شوید. در این بخش، ما مدل‌های مدرن و کلاسیک معروف عینک آفتابی را به شما معرفی می‌کنیم تا قبل از خرید عینک آفتابی، انتخاب مناسبی داشته باشید.

1.عینک آفتابی خلبانی|انواع عینک آفتابی

عینک آفتابی خلبانی یکی از اولین مدل‌های عینک آفتابی است که از چندین دهه پیش تاکنون همچنان مورد توجه خانم‌ها و آقایان قرار گرفته و هرگز از صنعت مد و فشن خارج نشده است. در سال ۱۹۳۷، این مدل عینک با فریم ظریف و عدسی دودی طراحی شد تا چشم خلبانان نظامی را در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کند. بنابراین، این مدل عینک دودی ابتدا برای استفاده نظامیان طراحی شد و پس از چند سال وارد صنعت مد و فشن شد و مورد استقبال بسیاری از بازیگران هالیوود قرار گرفت.

عینک خلبانی دارای وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالایی است و به راحتی پشت گوش قرار می‌گیرد. اندازه این عینک از چشم سه برابر بزرگتراست و از چشم ها در برابر اشعه‌های مضر و خطرناک خورشید حفاظت می‌کند. جنس فریم مدل کلاسیک عینک خلبانی فلزی است، اما این روزها فریم‌های پلاستیکی نیز مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.

2.عینک آفتابی برولین یا کلاب‌مستر|انواع عینک آفتابی

در دهه ۵۰ میلادی، برند رِی‌بن مدلی جذاب از عینک آفتابی را طراحی کرد که ساختاری متفاوت نسبت به سایر عینک‌های آفتابی داشت. فریم بالایی عینک برولین یا کلاب‌مستر شبیه به شکل ابرو است، به همین دلیل به این مدل عینک (Brow-line) می‌گویند.

فریم بالای این مدل عینک دودی ضخیم و فریم پایینی آن نازک و ظریف است. در برخی از مدل‌های این عینک، قسمت پایین لنز فاقد فریم است. بالشتک‌های بینی عینک آفتابی برولین انعطاف‌پذیر هستند و به بینی شما آسیبی نمی‌رسانند.

3.عینک آفتابی ویفرر|انواع عینک آفتابی

در سال ۱۹۵۶، برند رِی‌بن مدلی کلاسیک از عینک آفتابی به نام ویفر طراحی کرد که از آن زمان تا به حال، همچنان به عنوان یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین عینک‌های آفتابی جهان شناخته شده است. فریم این عینک کلاسیک مربعی ضخیم است و برندهای برجسته جهانی هر ساله طرح‌های متنوعی از این مدل را به بازار عرضه می‌کنند.

در دهه ۸۰ میلادی، آدری هپبورن، بازیگر معروف هالیوود در فیلم “صبحانه در تیفانی” از این مدل عینک دودی استفاده کرد که پس از آن، علاقه‌مندان به مد و فشن به زیبایی و طراحی خاص این مدل عینک دودی زنانه و مردانه جذب شدند.

فرقی نمی‌کند که شما طرفدار استایل رسمی یا استایل کژوال هستید، چرا که عینک ویفری مناسب هر استایل است و به چهره شما جلوه کلاسیک و جذابی می‌بخشد.

انواع عینک آفتابی|ویفرر

4. عینک آفتابی گرد|انواع عینک آفتابی

معمولا وقتی به عینک دودی گرد فکر می‌کنیم، اولین چهره‌ای که به ذهنمان می‌رسد، جان لنون، خواننده مشهور گروه بیتلز است. عینک گرد می‌تواند استایل شما را از استایل‌های معمول خیابانی متمایز کند و به چهره شما جذابیت بیشتری ببخشد.

جنس فریم این مدل عینک می‌تواند پلاستیکی یا فلزی باشد و ضخامت فریم نیز در دو حالت ضخیم و نازک مورد توجه جوانان قرار گرفته است. اگر شما هم به اکسسوری‌های کلاسیک و مدل‌های قدیمی علاقه‌مند هستید، عینک گرد گزینه مناسبی است.

5. عینک آفتابی گربه ای|انواع عینک آفتابی

بازیگران معروف سینمای کلاسیک هالیوود مانند مرلین مونرو و آدری هپبورن، نقش مهمی در پرطرفدار شدن عینک آفتابی گربه‌ای ایفا کردند. این مدل عینک در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به مد و فشن قرار گرفت.

این عینک کلاسیک و جذاب، یکی از محبوب‌ترین عینک‌های آفتابی بین خانم‌ها است و طرح فریم پلنگی و رنگی آن در چند سال اخیر، همچنان طرفداران زیادی دارد. همچنین این مدل عینک مناسب انواع فرم چهره، از جمله صورت گرد و بیضی است.

انواع عینک آفتابی |گربه ای

6. عینک آفتابی مستطیلی|انواع عینک آفتابی

بسیاری از ورزشکاران و کوهنوردان از عینک مستطیلی استفاده می‌کنند، زیرا این مدل عینک جلوی نفوذ نور خورشید به گوشه چشم را می‌گیرد. اگرچه این مدل عینک مناسب استایل کژوال و اسپرت است، اما توجه به این مدل عینک در سال‌های اخیر کمتر شده است. خرید عینک آفتابی مردانه ۲۰۱۹

عینک آفتابی مستطیلی زاویه صورت را بیشتر متمایز می‌کند. بنابراین، افرادی که صورت گرد دارند و می‌خواهند صورت‌شان جذاب‌تر به نظر برسد، می‌توانند از این مدل عینک اسپرت استفاده کنند.

فریم عینک دودی مستطیلی به صورت ضخیم و باریک در دسترس است و هر یک، استایل شما را متمایز می‌کند. برخی از عینک‌های دودی مستطیلی، فریم بسیار باریکی دارند که در این مدل عینک، فقط لنز عینک قابل توجه است.

انواع عینک آفتابی |مستطیل

انتخاب انواع عینک آفتابی مناسب فرم صورت

زمانی که قصد دارید عینک آفتابی تهیه کنید، باید به فرم چهره خود علاوه بر زیبایی عینک توجه کنید. این اکسسوری می‌تواند تاثیر قابل توجهی در جذابیت چهره شما داشته باشد. برای اینکه عینک مناسب چهره خود را خریداری کنید، ابتدا باید شکل چهره خود را مشخص کنید و سپس عینک مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اگر شکل چهره خود را نمی‌دانید، کافی است به تصویر خود در آینه نگاه کنید و تصمیم بگیرید که چهره شما گرد، مربع، قلبی، بادامی یا مستطیل است. با این اطلاعات، می‌توانید عینک مناسب را انتخاب کنید.

عینک آفتابی برای صورت گرد|انواع عینک آفتابی

صورت گرد، انحنا و زاویه فک ندارد. بنابراین، توصیه می‌شود که افراد با صورت گرد از استفاده عینک آفتابی گرد و بدون زاویه خودداری کنند. عینک‌های با زاویه، تاثیر قابل توجهی بر زاویه صورت دارند و باعث می‌شوند صورت کوچک‌تر به نظر برسد. اگر شکل چهره شما گرد است، می‌توانید از عینک با شکل مستطیلی، مربعی، ویفر یا خلبانی استفاده کنید تا چهره شما جذاب‌تر به نظر برسد.

عینک آفتابی برای صورت بیضی|انواع عینک آفتابی

افراد با صورت بیضی امکان استفاده از هر نوع فریم عینکی را دارند. بنابراین، این افراد می‌توانند از عینک دودی گرد، گربه‌ای و زاویه‌دار استفاده کنند. با این حال، توصیه می‌شود که اندازه عینک آفتابی شما بزرگ‌تر از اندازه چهره شما نباشد. زیرا ممکن است چهره شما را پوشانده و فقط عینک دودی قابل مشاهده باشد.

عینک آفتابی برای صورت مربع|انواع عینک آفتابی

افرادی که صورت مربعی دارند، پیشانی‌شان پهن و فک‌شان زاویه‌دار است. عینک آفتابی مناسب برای این نوع صورت، شکل گرد یا بیضی است تا چهره متعادل‌تر به نظر برسد. اگر چهره شما مربعی است، می‌توانید از عینک آفتابی خلبانی، گرد یا گربه‌ای استفاده کنید. با این حال، توصیه می‌شود که فریم نازک انتخاب کنید تا چهره شما پهن‌تر به نظر نیاید.

عینک آفتابی برای صورت مستطیل|انواع عینک آفتابی

افرادی که صورت مستطیلی و زاویه‌دار دارند، می‌توانند از عینک‌های گرد استفاده کنند. زاویه فک این افراد نسبت به صورت‌های مربعی کمتر است. بنابراین، علاوه بر عینک ویفر، می‌توانید از عینک آفتابی مربعی و مستطیلی نیز استفاده کنید.

عینک آفتابی برای صورت قلبی|انواع عینک آفتابی

صورت قلبی شکل، به شکل مثلث برعکس شباهت دارد. در واقع، پیشانی این افراد پهن است و چانه‌شان کوچک. در این حالت، توصیه می‌شود که از عینک‌های بزرگ خودداری کنید، زیرا ممکن است چانه‌تان کوچک‌تر به نظر برسد. عینک گربه‌ای یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این نوع صورت است. اگر صورت شما قلبی یا مثلثی است، می‌توانید از عینک آفتابی خلبانی نیز استفاده کنید.

عینک آفتابی برای صورت لوزی|انواع عینک آفتابی

افرادی که صورت لوزی شکل دارند، چانه و پیشانی کوچک‌تری نسبت به گونه‌های خود دارند. توصیه می‌شود که از عینک‌هایی که گونه‌های شما را پهن‌تر نشان می‌دهند، استفاده نکنید. عینک آفتابی مناسب برای این نوع صورت، شکل بیضی است. همچنین، اگر صورت شما لوزی شکل است، بهتر است از فریم‌های ظریف و نازک استفاده کنید.

جمع بندی…

در این مقاله بررسی کردیم، انتخاب انواع عینک آفتابی مناسب بستگی به شکل صورت دارد. اینکه چه نوع عینکی برای شما مناسب است، به فرم صورت شما بستگی دارد. برای مثال:

صورت‌های گرد: بهتر است از عینک‌های مستطیلی، مربعی، ویفر و خلبانی استفاده کنند.

صورت‌های مربعی: عینک‌های گرد، بیضی شکل و خلبانی مناسب هستند.

صورت‌های لوزی شکل: عینک‌های بیضی شکل مناسب هستند.

صورت‌های مستطیلی: عینک‌های گرد مناسب هستند.

صورت‌های قلبی: عینک‌های خلبانی مناسب هستند.

همچنین، اندازه عینک نیز مهم است. عینک نباید بزرگ‌تر از صورت باشد و باید با اندازه صورت شما هماهنگ باشد

سوالات متداول

1.چگونه عینک آفتابی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

 هر برند عینک خصوصیات خودش را دارد. لوگوی برند بر روی عدسی و دسته‌ها حک شده است و معمولا داخل دسته اطلاعات عینک از جمله کد مدل، کد رنگ و سایز عینک نوشته شده است.

2.برند برتر عینک آفتابی کدام است؟

ری بن (Ray BAN) بهترین برند عینک آفتابی در جهان است. سایر برندهای معروف عبارتند از پلیس (Police)، تام فورد (Tom ford)، پرسول (Persol) و پرادا.

3.چگونه می‌توان کیفیت عینک آفتابی را تشخیص داد؟

برای تشخیص کیفیت عینک آفتابی، باید به دنبال برچسب محافظ UV باشید. برندهای معتبر عینک آفتابی همیشه نوع محافظت از اشعه ماوراء بنفش را دارند که نوشته شده است UV4001.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.