ازبین بردن خط و خش روی عینک+6 ترفند ساده و ارزان

photo_۲۰۲۳-۱۰-۱۲_۱۷-۳۳-۰۷

ازبین بردن خط و خش روی عینک+6 ترفند ساده و ارزان

5/5
از بین بردن خط و خش روی عینک

اگرعینک آفتابی یا طبی دارید، حتما باید بدانید چگونه از خط و خش روی لنز های آن جلوگیری کنید و در صورت لزوم آن ها را ترمیم کنید. خط و خش روی عینک نه تنها زیبایی آن را کاهش می دهد، بلکه می تواند باعث کاهش بینایی و ایجاد خستگی چشم شود. در این مقاله ازعینک علی کشاورز، راهکار های مفیدی را برای شما آماده کرده ایم که با استفاده از آن ها می توانید عینک خود را در برابر خط و خش محافظت کنید و یا خط و خش های ایجاد شده را از بین ببرید.

اثر خط و خش روی عینک بر بینایی

خط و خش روی عینک یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما با آن روبرو می شویم. این خط و خش ها نه تنها زیبایی عینک را کم می کنند، بلکه می توانند بر روی بینایی و سلامت چشم تاثیر منفی داشته باشند. به خصوص برای رانندگان، خط و خش روی عینک می تواند خطرناک باشد. در این مقاله، به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید با انتخاب عینک مناسب و استفاده از روش های ساده، از خط و خش روی عینک جلوگیری کنید و یا آن ها را ترمیم کنید.

عینک هایی که از جنس شیشه هستند مقاومت بیشتری در برابر خط و خش دارند، اما جنس سخت تر و سنگین تری دارند. عینک هایی که از پلاستیک (پلی کربنات) ساخته شده اند سبک تر و شکننده تر هستند، اما به راحتی خراشیده می شوند. بنابراین، باید بر اساس نیاز و سلیقه خود عینک مناسب را انتخاب کنید. اگر از عینک پلاستیکی استفاده می کنید، می توانید از لایه های ضد خش استفاده کنید که روی لنز های عینک قرار می گیرند و از خط و خش روی عینک جلوگیری می کنند.

عواملی که باعث خط و خش روی عینک می‌شوند

شیشه عینک یکی از قطعات حساس و مهم عینک است که نیاز به مراقبت و تمیز کردن دارد. اما گاهی اوقات با وجود رعایت اصول مراقبت از عینک، ممکن است شیشه عینک خش بخورد و کیفیت دید را کاهش دهد. در این مقاله به بررسی عواملی که می‌توانند باعث خط و خش روی عینک شوند می‌پردازیم و راهکارهایی را برای جلوگیری از آن ارائه می‌دهیم.

1.جنس لنز عینک

بیشتر عینک‌های مدرن از پلاستیک ساخته شده‌اند. پلاستیک‌هایی که در ساخت عینک استفاده شده اند بسیار محکم و در برابر شکستن و سایش مقاومند. لنزهای پلاستیکی با وجود این که ایمن‌تر از شیشه هستند، اما به راحتی خراشیده می‌شوند. بنابراین، برای جلوگیری از خط و خش روی عینک، بهتر است از عینک‌هایی با لنزهای شیشه‌ای استفاده کنید که مقاومت بیشتری در برابر خراش دارند.

2.چسبیدن گرد وغبار روی لنز عینک

پرز و غبارها، به مواد پلاستیکی می‌چسبند. مالیدن شیشه عینک در زمانی که کثیف بوده و یا غبار جذب کرده است، می‌تواند باعث خط و خش روی عینک شود. به همین علت است که موادی مثل جوش شیرین که بافت پودر مانندی دارد، خراش لنزها را نه تنها درست نمی‌کند، بلکه بدتر هم می‌کند. برای تمیز کردن شیشه عینک، بهتر است از محلول‌های خاص عینک و پارچه‌های نرم و تمیز استفاده کنید.

3.تمیز کردن لنز عینک با پارچه‌های معمولی

بسیاری از افراد، با تمیز کردن به روش اشتباه باعث ایجاد خط و خش روی عینک می شوند.استفاده از پیراهن، دستمال کاغذی و مرطوب، حوله و دستمال توالت برای تمیز کردن عدسی عینک، باعث خط و خش روی عینک خواهد شد. این پارچه‌ها ممکن است دارای الیاف سخت و ذرات آلوده باشند که به سطح لنزها صدمه وارد می‌کنند. برای تمیز کردن شیشه عینک، بهتر است از پارچه‌های مخصوص عینک که از الیاف میکروفایبر ساخته شده‌اند استفاده کنید.

4.استفاده از شیشه پاک کن

تمیز کردن لنز عینک در خانه، با پاک کننده‌های معمولی، پوشش محافظ لنزتان را از بین می‌برد. موادی مثل شیشه پاک کن، عینک‌ها را در معرض آسیب بیشتری قرار می‌دهند. این مواد ممکن است دارای الکل، اسید، آمونیاک و سایر مواد شیمیایی باشند که به پوشش‌های ضد خش، ضد باکتری، ضد انعکاس و ضد آب لنزها آسیب می‌زنند. برای تمیز کردن شیشه عینک، بهتر است از محلول‌های خاص عینک که برای لنزهای پلاستیکی و شیشه‌ای مناسب هستند استفاده کنید.

راهکار های ساده برای از بین بردن خط وخش روی عینک

1.استفاده از خمیر دندان

به نظر می رسد شما روش درستی را برای پاک کردن خط و خش روی عینک آفتابی با خمیر دندان انتخاب کرده اید. خمیر دندان های سفید معمولی بدون نعناع، ژل و یا خواص سفید کننده می توانند لایه نازکی از پلاستیک را از لنز بردارند و سطح آن را صاف کنند.

از بین بردن خط وخش روی عینک|استفاده از خمیر دندان

چند نکته مهم برای از بین بردن خط و خش روی عینک آفتابی با خمیر دندان :

  • از یک پارچه نرم و بدون پرز برای تمیز کردن عینک استفاده کنید. از پارچه های خشن یا کثیف خودداری کنید زیرا ممکن است خط و خش بیشتری را ایجاد کنند.
  • از یک پنبه نرم برای ماساژ دادن خمیر دندان روی لنز استفاده کنید. حرکات دایره ای کوچک را برای حدود 10 ثانیه برای هر خط و خش انجام دهید.
  • خمیر دندان را با آب سرد از لنز بشویید و آن را با یک پارچه خشک و تمیز خشک کنید. اگر خط و خش هنوز مشهود است، فرآیند را تکرار کنید تا زمانی که نتیجه مطلوب را بدست آورید.
  • از خمیر دندان های حاوی سدیم لوریل سولفات خودداری کنید زیرا این ماده شیمیایی می تواند باعث تحریک پوست شود.

2.استفاده از جوش شیرین

اگر عینک آفتابی شما خط و خش دار شده است، می‌توانید با استفاده از آب و جوش شیرین آن را تمیز کنید. جوش شیرین یک ماده قلیایی است که می‌تواند باقی مانده‌های اسیدی را از روی عدسی عینک بردارد و وضوح آن را بهبود بخشد. برای این کار، نیاز به یک کاسه کوچک، یک قاشق غذا خوری آب و دو قاشق غذا خوری جوش شیرین دارید. آب و جوش شیرین را در کاسه ریخته و خوب مخلوط کنید.

میزان مخلوطی که باید بسازید به اندازه خط و خش عینکتان بستگی دارد. اگر عینک شما خیلی خراشیده است، می‌توانید مقدار آب و جوش شیرین را بیشتر کنید. اما مراقب باشید که مخلوط خیلی رقیق نشود، چون در آن صورت کارایی نخواهد داشت.

3. استفاده از موم

یک راه دیگر برای رفع خط و خش های عمیق بر روی عینک آفتابی استفاده از موم است. موم می‌تواند خراش های عمیق را پر کند و عدسی عینک را صاف تر کند.

برای این کار، نیاز به یک محصول مومی مخصوص عینک دارید. این محصولات معمولا در فروشگاه های عینک یا اینترنت موجود هستند. برای مثال، می‌توانید از موم عینک آفتابی استفاده کنید. این موم را با یک پارچه نرم بر روی عدسی عینک بمالید و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. سپس با یک پارچه خشک و تمیز عدسی عینک را پاک کنید.

این روش می‌تواند خط و خش های عمیق را به مدت موقت از بین ببرد. اگر خط و خش ها دوباره ظاهر شدند، می‌توانید موم را دوباره بزنید. اما اگر عینک شما خیلی آسیب دیده است، بهتر است که عدسی عینک را تعویض کنید.

4.استفاده از کرم حکاکی

اگر عینک آفتابی شما خیلی خراشیده است و روش‌های قبلی جواب نداده‌اند، می‌توانید از کرم‌های حکاکی شیشه استفاده کنید. این کرم‌ها یک ماده فعال دارند که سطح پلاستیکی عدسی عینک را حل می‌کنند و خط و خش روی عینک را محو می‌کنند. اما فقط برای عینک‌های پلاستیکی مناسب هستند و نباید روی شیشه استفاده شوند.

5.استفاده از پولیش، واکس ماشین و واکس لوازم خانگی

اگر عینک آفتابی شما خط و خش دارد و می‌خواهید آن را تمیز کنید، می‌توانید از محصولاتی که برای پولیش و واکس کردن ماشین یا لوازم خانگی استفاده می‌شود، بهره بگیرید. این محصولات می‌توانند سطح پلاستیکی عدسی عینک را صاف کنند و خراش‌ها را کمرنگ کنند.

برای انجام این کار، نیاز به چند چیز دارید:

  • یک تکه پنبه یا پارچه نرم و بدون پرز
  • یک محصول پولیش یا واکس مناسب برای پلاستیک
  • یک پارچه خشک و تمیز

ابتدا پنبه یا پارچه را به مقدار کمی از محصول پولیش یا واکس آغشته کنید. سپس با حرکات دایره‌ای و ملایم بر روی عدسی عینک بمالید.این عمل را تا 10 ثانیه تکرار کنید. در نهایت، با پارچه خشک و تمیز عدسی عینک را پاک کنید.

این روش را برای هر دو طرف عینک انجام دهید. سپس عینک را جلوی یک منبع نور قرار دهید و ببینید که خط و خش روی عینک کمتر شده‌است یا نه. اگر هنوز خراش‌ها دیده می‌شوند، می‌توانید این روش را تکرار کنید.

توجه داشته باشید که این روش فقط برای عینک‌های پلاستیکی مناسب است و نباید روی شیشه استفاده شود. همچنین از محصولات اسیدی یا ساینده خودداری کنید، زیرا ممکن است عینک یا چشمان شما را آسیب ببینند.

6.استفاده از مایع تمیز کننده و پارچه میکرو فایبر

از بین بردن خط و خش روی عینک| مایع تمیز کننده

عینک آفتابی یکی از لوازم مورد نیاز در روزهای آفتابی است. اما اگر شیشه عینک آفتابی شما خراشیده شده باشد، ممکن است دید شما را مخدوش کند. برای تمیز کردن شیشه عینک آفتابی، می‌توانید از مایع تمیز کننده و پارچه میکرو فایبر استفاده کنید. این روش ساده و ارزان است و می‌تواند شیشه عینک را درخشان کند.

اگر مایع تمیز کننده مخصوص عینک ندارید، می‌توانید از آب و مایع ظرفشویی به میزان کم به عنوان جایگزین استفاده کنید. همچنین اگر پارچه میکرو فایبر ندارید، می‌توانید از پارچه نخی یا پنبه‌ای استفاده کنید. اما مراقب باشید که پارچه شما پرز نداشته باشد.

برای انجام این کار، ابتدا مقدار کمی از مایع تمیز کننده را روی هر دو طرف شیشه عینک بپاشید. سپس با پارچه میکرو فایبر یا نخی، شیشه عینک را با حرکات دایره‌ای و ملایم تمیز کنید. این کار را تا زمانی که شیشه عینک صاف و بدون خراش شود، ادامه دهید. در نهایت، با یک پارچه خشک و تمیز، شیشه عینک را پاک کنید.

آیا خط و خش عدسی عینک با روش‌های فوق قابل رفع هستند؟

این روش‌ها برای برطرف کردن خراش‌های سطحی روی عدسی عینک مفید هستند اما اگر خراش‌ها خیلی عمیق باشند، ممکن است نتوانند آن‌ها را کاملا از بین ببرند.

همچنین این روش‌ها ممکن است در برخی موارد به عینک آسیب برسانند. اگر این روش‌ها را به درستی انجام ندهید یا از محصولات نامناسب استفاده کنید، ممکن است عدسی عینک را خراب کنید و ناچار شوید که آن را عوض کنید.

بنابراین، اگر از نتیجه این روش‌ها مطمئن نیستید، بهتر است که عینک خود را به یک تعمیرکار ماهر ببرید و از او بخواهید که خط و خش عدسی عینک را رفع کند.

برای مراقبت از عینک در مقابل خط و خش، می‌توانید از راهنمایی‌های زیر استفاده کنید:

از بین بردن خط و خش روی عینک | جعبه عینک
  • عینک خود را همیشه در جعبه یا کیف مخصوص آن نگهداری کنید و از قرار دادن آن روی سطوح ناهموار یا تیز خودداری کنید.
  • برای تمیز کردن عینک، از مایع تمیز کننده مخصوص عینک و پارچه میکروفایبری استفاده کنید. از پارچه‌های پرزدار، دستمال کاغذی، مواد شیمیایی یا اسیدی خودداری کنید.
  • عینک را با دو دست بردارید و از فشار زیاد روی فریم یا لنز‌ها خودداری کنید. از انداختن یا افتادن عینک جلوگیری کنید.
  • عینک را در معرض نور خورشید، حرارت، رطوبت یا سرما قرار ندهید. این عوامل می‌توانند به عینک یا پوشش‌های ضدخش و ضدبازتاب آن آسیب برسانند.

نحوه تمیز کردن شیشه عینک آفتابی بدون خراش

برای انجام این کار، به مراحل زیر عمل کنید:

  • اول از همه، دستان خود را با صابون و آب بشویید تا از انتقال چربی یا میکروب به عینک جلوگیری کنید.
  • دوم، عینک را زیر آب جاری بگیرید تا از گرد و غبار و سایر ذراتی که ممکن است خط و خش روی عینک ایجاد کند، پاک شود. اگر آب شهری شما سخت است، بهتر است از آب مقطر استفاده کنید.
  • سوم، عینک را با یک پارچه میکروفایبر خشک کنید. این نوع پارچه بدون پرز است و به شیشه عینک آسیب نمی‌رساند. از پارچه‌های پرزدار، دستمال کاغذی، مواد شیمیایی یا اسیدی استفاده نکنید.
  • چهارم، مقدار کمی از مایع تمیز کننده مخصوص عینک را روی هر دو طرف شیشه عینک اسپری کنید. اگر مایع تمیز کننده ندارید، می‌توانید از یک قطره مایع ظرفشویی و آب مقطر به عنوان جایگزین استفاده کنید. اما مراقب باشید که مایع ظرفشویی خیلی زیاد نباشد، چون ممکن است به عینک آسیب برساند.
  • پنجم، با پارچه میکروفایبر، شیشه عینک را با حرکات دایره‌ای و ملایم تمیز کنید. این کار را تا زمانی که شیشه عینک صاف و بدون خراش شود، ادامه دهید. در نهایت، با یک پارچه خشک و تمیز، شیشه عینک را پاک کنید.

کلام آخر…

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از عینک آفتابی خود مراقبت کنید و از خط و خش روی عینک جلوگیری کنید، استفاده از روش‌های ساده و ارزانی است که در این مطلب به شما معرفی کردیم. این روش‌ها شامل استفاده از مایع تمیز کننده، پارچه میکروفایبر، جوش شیرین، واکس ماشین، موم و کرم حکاکی شیشه هستند. این روش‌ها می‌توانند شیشه عینک را صاف و درخشان کنند و خراش‌ها را کمرنگ یا از بین ببرند.

اما باید توجه داشت که این روش‌ها ممکن است کاملا موثر نباشند و یا به عینک آسیب بیشتری برسانند. بنابراین، اگر خراش‌ها خیلی عمیق هستند یا عینک شما از جنس شیشه است، بهتر است که عینک خود را به یک تعمیرکار ماهر ببرید و از او بخواهید که خط و خش روی عینک را رفع کند.

سوالات متداول

1.آیا می‌توان خط و خش روی عینک را با خمیردندان پاک کرد؟

بله، می‌توانید از خمیردندان برای پاک کردن خط و خش روی عینک استفاده کنید. برای این کار، کافی است که یک مقدار خمیردندان را روی شیشه عینک بمالید و با یک پارچه نرم و تمیز بصورت دایره‌ای ماساژ دهید. سپس با آب گرم شیشه عینک را بشویید و خشک کنید.

2.آیا می‌توان خط و خش روی عینک را با واکس ماشین پاک کرد؟

بله، می‌توانید از واکس ماشین برای پاک کردن خراش‌های عمیق روی عینک استفاده کنید. برای این کار، کافی است که یک مقدار واکس ماشین را روی شیشه عینک بمالید و با یک پارچه نرم و تمیز بصورت دایره‌ای ماساژ دهید. سپس با یک پارچه خشک و تمیز شیشه عینک را پاک کنید.

3.آیا می‌توان خط و خش روی عینک را با کرم حکاکی شیشه پاک کرد؟

بله، می‌توانید از کرم حکاکی شیشه برای پاک کردن خط و خش روی عینک استفاده کنید. برای این کار، کافی است که یک مقدار کرم حکاکی شیشه را روی شیشه عینک بمالید و با یک پارچه نرم و تمیز بصورت دایره‌ای ماساژ دهید. سپس با یک پارچه خشک و تمیز شیشه عینک را پاک کنید.

توجه داشته باشید که این روش‌ها فقط برای عینک‌های پلاستیکی مناسب هستند و نباید روی شیشه استفاده شوند. همچنین از محصولات اسیدی یا ساینده خودداری کنید، زیرا ممکن است عینک یا چشمان شما را آسیب ببینند.

کانال تلگرام عینک علی کشاورز

تمامی گزارش های ارسال بسته هاتون اینجا هست.

صفحه اینستاگرام عینک علی کشاورز

همگی عینک ها روز را اینجا دنبال کنید و سپس از سایت خرید کن

فهرست مطالب

عینک جنتل مانستر کد ۵۳

قیمت اصلی 380,000 تومان بود.قیمت فعلی 250,000 تومان است.

عینک جنتل مانستر کد ۵۴

قیمت اصلی 380,000 تومان بود.قیمت فعلی 250,000 تومان است.

عینک ریبن چندضلعی کد ۱۰۳

480,000 تومان

عینک پرادا چند ضلعی پلاریزه کد ۵۸۲۰

480,000 تومان

عینک میو میو کد ۰۸

400,000 تومان

عینک دیتا فلزی اسپرت

قیمت اصلی 400,000 تومان بود.قیمت فعلی 250,000 تومان است.

عینک مایباخ کد ۳۶۸

450,000 تومان

عینک گوچی فلزی گرد

قیمت اصلی 400,000 تومان بود.قیمت فعلی 250,000 تومان است.

نویسنده : تیم محتوای اتم وردپرس

تیم محتوا اتم وردپرس یک تیم جوان و قدرمتند است که برای سایت ها خدماتی همچون طراحی وب سایت، تولید محتوا، افزایش فروش دارد. همواره تلاش می کنیم بهترین ها رو برای شما خوانندگان عزیز فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید